1. 3. 2022
Všechny aktuální informace k SILESII najdete na nových stránkách.
1. 9. 2021
Televize CNN Prima News bude vysílat ve čtvrtek 2. 9. 2021 v 15:50 hod. reportáž ze SILESIA bike marathonu. Následně pak odvysílá ještě několik repríz. Kdo nestihl... SILESIA ve zprávách CNN Prima News a celá reportáž z 21. ročníku.
Nacházíte se na staré verzi webových stránek!!!
Přejděte na nové stránky přes úvodní stránku SILESIE.
Rok 2020 byl pro všechny neuvěřitelný. Zaskočil nás "virus" a hodil vidle do našich životů.
SILESIE se tak poprvé jela v novém termínu 22. srpna 2020. Poprvé v historii jako Český pohár v maratonu horských kol a partnerský závod seriálu NOVA Cup.
Půl roku před závodem se neřešilo nic jiného než stále se měnící vládní nařízení, která omezovala životy nás všech. Nevěděli jsme, za jakých podmínek a zda vůbec budeme moci SILESII pořádat. Nakonec vše dobře dopadlo a naše úsilí nebylo zbytečné.
Po pěti letech jsme udělali dvě změny na trati, které jsme plánovali již dlouho. A to nový průjezd zříceninou hradu Vikštejn a přidali jsme úsek nazvaný "Maturita".
V den závodu bylo opravdu příšerné vedro. 34° C a velmi vysoká vlhkost v lese. To ve spojení s novými úseky trati způsobilo, že 20. ročník SILESIE byl možná nejtěžší v její historii.
Vítězem se stal Filip Adel na trati 90 km, 55tku vyhrál Tomáš Fláma.
Nejlepší ženou na 90tce byla Klára Pavelková a na 55tku vyhrála Monika Kučerová.
Vyhodnotili jsme sedm závodníků, kteří objeli všechny ročníky SILESIE.
V roce 2019 nás v půlce května trochu zaskočilo počasí. Po té, co v únoru bylo víc než 20 stupňů C, tak ve středu před závodem bylo pouhých 6 stupňů a byla strašná zima a pršelo. Možná i to bylo důvodem menšího počtu závodníků na startu. Naštěstí se vše do závodu uklidnilo a na závod bylo teplo a hezky. Přesto to byla náročná SILESIE a spousta závodníků nedokončila závod.
Vítězství po těsném finiši pro sebe urval Pavel Boudný na trati 90 km, 55tku vyhrál Lubomír Petruš.
Těsně před závodem jsme řešili velkou krizi s parkováním aut, kdy povolení na uzavření obchvatu jsme získali až ve čtvrtek před závodem.
V roce 2018 probíhají složitá jednání, protože je plocha k parkování nově zastavěná. Nakonec poprvé parkujeme na obchvatu Opavy, který nám dovolili uzavřít.
Dron zaznamenává průběh závodu, fotografové zachytili úžasnou scenérii, kterou nám počasí v den závodu připravilo. Naštěstí z mraků nezapršelo.
Na trati je opět bláto a v cíli je to na závodnících znát. Myčka od Kärcheru funguje bezchybně. Po závodě jsme vedle tradičního guláše poprvé nabídli závodníkům i těstovinový salát.
18. ročník po dlouhé době vyhrávají domácí bikeři: 90tku Dominik Buksa a 55tku Adam Pilčík.
Do roku 2017 vstupujeme s novým hlavním partnerem HEAD.
Zima v roce 2017 byla bez sněhu, takže to na trati začátkem jara vypadalo dobře. Konec dubna nás zaskočil sněhovou nadílkou a deštěm. Trať se na mnoha místech stává nesjízdnou. Nakonec v posledních dvou týdnech před závodem částečně vysychá.
Poprvé v historii zasedala jury. Závodník na dlouhé trati Dariusz Batek z Polska, ačkoliv v průběhu závodu sjel z trati, na kterou se pak vrátil a najel cca 5 kilometrů navíc, přesto zvítězil s velkým náskokem. Nicméně musela zasednou jury, která tento incident musela řešit. Potvrdila vítězství Dariusze Batka, kdy i ostatní medailisté uznali, že byl nejlepší.
Na trati 55 km zvítězil Lubomír Petruš.
V tomto roce jsme vzdali hold 100. ročníku Giro d´Italia a jelo se s růžovými čísly.
Nástup nové generace pořadatelů v roce 2016 přináší změny ve formě nového webu a používání sociálních sítí – facebook a kanál youtube.
Tento rok přišly další dílčí změny na trati, ve Lhotce za lomem, na Kajlovci a úplně nový průjezd obcí Chvalíkovice před dojezdem do cíle.
Poprvé se na start postavily děti na odrážedlech. V závodě pak byla překonána hranice účasti více než 250 dětí.
Perlička tohoto ročníku: ředitel závodu zapomněl na stupně vítězů a řešil to těsně před vyhlášením závodu dětí. Ty to, bohužel, odskákaly, protože stupně dorazily až 15 minut před vyhlášením hlavního závodu.
Na trati 90 km byl nejlepší Jan Jobánek a na trati 55 km Dominik Buksa.
Po zrušeném čtrnáctém ročníku v roce 2015 poměrně výrazně klesl počet účastníků. Závodu na obou hlavních tratích se zúčastnilo cca 700 závodníků. Naopak neklesá účast v dětském závodu, kam se již podruhé přihlásilo více jak 200 dětí.
Připravili jsme na trati 90 km novou atraktivní pasáž - průjezd zříceninou hradu Vikštejn. Po letech je zřejmé, že druhým divácky kultovním místem je (po Kalvárii) zámecká zahrada v Hradci nad Moravicí.
Ze třinácti Xmasterů, kteří jeli všech prvních 10 Silesií, zůstává v 15. ročníku už jen 10 s účastí ve všech ročnících.
Tento rok je také zlomový v tom, že se řada pořadatelů s aktivní účastí loučí a pomalu začíná nastupovat nová generace.
Vítězem na trati 90 km se stává Ondra Fojtík a na 55tce Marek Rauchfuss.
Na jaře v roce 2014 jsme museli definitivně postavit novou lávku přes řeku Moravici, protože stará lávka na podzim spadla. Rozhodli jsme se to udělat pořádně. Stálo to nemalé úsilí a finance a všem, kteří nám s tím pomohli a na lávku přispěli, děkujeme. Slouží dodnes nejen nám, cyklistům, ale všem, kteří se v dané oblasti pohybují.
Netušili jsme však, co nás ten rok ještě čeká.
Ve finále příprav závodu přišla ve čtvrtek na Opavsko bouřka se silným větrem a přívalovým deštěm.
Rozsah škod na trati byl devastující a pro nás den před závodem neřešitelný. V pátek zasedal v Opavě krizový štáb, který vydal nařízení o omezení pohybu osob v lese.
Vítr nepolevoval, ba naopak, trhal střechy a v lese padaly stromy. Podle předpovědi mělo toto počasí přetrvávat až do soboty. Museli jsme tak přijmout pro nás nepříjemné zásadní rozhodnutí o zrušení celého závodu. Byli jsme tak první maraton v ČR, který byl z důvodu nepřízně počasí zrušen.
V roce 2013, po dvou předchozích ročnících, nás už nepřekvapilo, že musíme řešit problém s dojezdem do cíle. Poprvé jsme se neuměli dohodnout s firmou, která realizovala stavební úpravu břehu řeky Moravice v místě dojezdu. Poprvé se tak dojíždělo zcela netradičně do Areálu Zdraví, kde byl cíl. Opět byl naplněn limit startujících na trati 55 km. Mezi X-mastery byla přijata první žena.
Silesie napsala za dosavadní historii celou řadu neuvěřitelných příběhů. V roce 2013 se odehrál jeden z nejsilnějších. Ondra Kavan, který jel na Kalvárii v první desítce, zastavil a udělal zásadní životní seskok z kola. Požádal zde svou partnerku Pavlu o ruku.
Vítězství na trati 55 km obhájil Dominik Buksa. Na 90tce byl nejrychlejší Ondra Fojtík.
Mysleli jsme si, že po roce 2011 už budeme mít klid. Ale i v roce 2012 jsme museli řešit problém, jak zorganizovat start závodu. Byla v rekonstrukci pro změnu celá ulice Jánská, po které se vyjíždí z náměstí do Kylešovic. Ale i to jsme nakonec po dohodě zvládli. A startovalo se tak opět z Horního náměstí.
Poprvé byl naplněn limit startujících na trati 55 km.
V tomto roce nás začala zlobit lávka přes Moravici, museli jsme provést větší údržbu tak, aby se po ní opět dalo přejet na kole.
Na 55tce byl nejlepší Dominik Buksa a na 90tce Martin Haman.
Stavba jižního obchvatu v roce 2011 je největší komplikací 11. ročníku, kdy jsme do poslední chvíle nevěděli, jak zorganizovat start závodu a hlavně závody dětí. Nakonec po dohodě všech zainteresovaných stran vše dobře dopadlo a startovalo se standardně z Horního náměstí.
Poprvé startovalo více než 250 dětí. Klub X-masters byl rozšířen o další borce, kteří absolvovali svoji desátou Silesii.
Na trati 55 km obhájil prvenství František Žilák a na dlouhé trati byl nejlepší Marcel Sládek.
V tomto roce jsme na podzim poprvé uspořádali běžecký SILESIA kros 1/2marathon a vyhlásili Double marathon.
Rok 2010 byl výročním 10. ročníkem. Díky počasí se stal nejtěžším závodem v historii. Na trati to mnohdy nešlo jinak než pěšky.
Na startu byla řada sportovních osobností. Olympijští medailisté ze ZOH ve Vancouveru 2010: Martin Koukal a Jiří Magál. A také Libor Uher, horolezec - přemožitel K2.
Poprvé jsme vyhlásili členy klubu Xmasters. Jedná se o uskupení závodníků, kteří nám zachovávají věrnost a my si jich za to velmi vážíme. Do tohoto společenství byli zařazeni bikeři, kteří s námi absolvovali všech deset ročníků. Poprvé se tak na startu objevili závodníci se speciálními žlutými čísly.
Vítězem na 90tce se stal David Koziel a velmi vtipně okomentoval závod vítěz 55tky František Žilák.
V roce 2009 byla na Kalvárii rekordní účast více než 700 diváků.
Ti svým fanděním podpořili všechny včetně Pavla Padrnose. Bývalého profesionálního cyklisty, osminásobného účastníka Tour de France. Který v dresu US Postal Service čtyřikrát pomáhal Lanci Armstrongovi ke konečnému vítězství v Tour.
Standardem se již staly servisy pro závodníky na všech občerstvovacích stanicích.
Poprvé se na start postavily závodníci na tandemech zrakově postižených.
Protože se na trati vydatně prášilo, tak závod v cíli hodně bolel i vítěze. Na trati 55 km Martina Hamana a na 90tce Karla Hartla.
Rok 2008 přinesl jednu výraznou změnu. Silesia má nového hlavního partnera, značku kol Merida. V tomto roce také poprvé překonáváme hranici 1000 závodníků na startu.
Na Kalvárii vyhlašujeme poprvé horskou prémii. Řada závodníků, kteří Silesii jedou poprvé, očekává vrchol kopce právě zde, za viditelným hlavním obloukem. Tam jsou však teprve v její nejprudší části a čeká je ještě kilometr stoupání. Na horskou prémii přišlo poprvé fandit více než 500 fanoušků.
Odměnou závodníkům je sjezd do Kajlovce, kde poprvé podjíždíme státní cestu "metrem".
Trať byla v tomto roce připravena velmi dobře a Pavel Boudný zajíždí na 90tce zatím nejrychlejší čas v historii. 55tku vyhrává Lukáš Vlach.
Česká televize pořizuje ze závodu záznam a v týdnu po závodě odvysílá 20minutovou reportáž.
V roce 2007 máme na startu celkem plno. Počet startujících včetně dětí se blíží 1000.
Divácká kulisa na Kalvárii je každým rokem úžasnější. Řada závodníků už zde má své osobní občerstvovačky. Po lávce jezdí téměř všichni závodníci zcela bez problémů. 90tku v tomto roce vyhrává Lukáš Heinrich, na 55tce je nejrychlejší Martin Haman.
Ve spolupráci s Komenského universitou v Iturbide (Instituto Comenius) a Honorárním konzulátem ČR v Monterrey v Mexiku se nám díky kontaktům cestovatele Víti Dostála podařilo v tomto roce připravit velmi atraktivní cenu pro dlouhodobě nejlepšího závodníka na Silesii.
Dvoutýdenní pobyt v Mexiku včetně startovného na 3. závod mexického národního poháru v bikemaratonu ITURBITÓN 2007.
Martin Haman se stává suverénním vítězem SILESIA bike marathonu na trati 55 km a je také nejúspěšnějším závodníkem, kdy se na této trati závodí. Současně je nejlepším závodníkem ve všech kategoriích za poslední tři roky. Díky těmto výsledkům tuto hlavní cenu získává. V závodě startuje celá mexická špička, přes 600 závodníků. Martin reprezentuje nejen sebe, ale i celou ČR více než důstojně. V průběhu závodu měl defekt, ale i přes tento handicap vybojoval vynikající 2. místo.
V roce 2006 nás čeká daleko víc práce s přípravou závodu. Lávku přes Moravici odnesla patrně velká voda... Takže musíme postavit novou. Tu stavíme na původní pilíře mostku, který přes Moravici kdysi vedl. Nová lávka splňuje parametry pro to, aby ji závodníci konečně mohli přejet na kole.
Startovní pole je opět o něco početnější. Startuje celkem více než 800 závodníků. V brodech bylo ještě o něco víc vody než v roce 2005.
Na 90tce vítězí Tomáš Doležal. Na krátké 55 km trati byl nejrychlejší Pavel Čábelický.
V roce 2005 je peloton výrazně početnější. Radikálně měníme krátkou trať tak, aby byla dostupnější i pro opravdové hobíky. Zkracujeme ji na 55 km. I díky tomu na této trati překonáváme hranici 500 účastníků. Diváků na Kalvárii přibývá a stává se z ní kultovní místo Silesie. V brodech je trochu víc vody a tak jsou z nich vydařené fotky.
Areál U Chovatelů není nafukovací. Pro vysoký počet účastníků musíme rozšířit jeho plochu. Proto přesouváme dojezd do cíle z vnitřní plochy centra závodu poprvé až nahoru na příjezdovou cestu k Areálu. Součástí vyhlášení je i předání handbiku pro Tondu, rádi jsme se i my stali jeho podporovatelem.
Na trati 90 km je nejlepší Václav Utínek, na 55tce Svatopluk Janečka.
Rok 2004 přinesl celou řadu změn. Rozjeli jsme webové stránky, úplně jiné než dnes, s možností přihlásit se poprvé on-line.
Poprvé stálo na startu více než 500 závodníků. Díky tomu se jelo v Raduni poprvé ke hřbitovu po státní cestě. První diváci na Kalvárii sledovali poprvé vyhlášenou horskou prémii.
V tomto roce jsme závodníkům poprvé dali pamětní tričko Silesie. A závodníci mohli poprvé využít zázemí Zemědělské a.s., kde byly připravené teplé sprchy a jídelna.
Poprvé k nám přijela ČT udělat reportáž ze závodu.
90tku vyhrál Tomáš Doležal, 65tku Tomáš Najser.
V letech 2003 a 2004 proběhla řada věcí tzv. poprvé v historii Silesie.
V roce 2003 jsme poprvé startovali z náměstí správným směrem tak, jak jste dnes zvyklí. Na cestu vás vyprovázely mažoretky, které byly mistryněmi ČR v mažoretkovém sportu.
V místě ostrého startu jsme poprvé natáhli nad cestou banner Silesie. Na dojezdu do cíle jsme využili terénních úprav a postavili poprvé a naposledy malou motokrosovou trať. A v tomto roce se poprvé na start postavily také děti v závodě Silesia bike maratonek.
90tku vyhrál Jan Fišnar a 65tku Martin Haman.
V roce 2002 jsme zvolili nový květnový termín. Startovalo se poprvé z Horního náměstí v Opavě. Ale v opačném směru než jste aktuálně zvyklí. Kalvárie byla stejně jako v prvním ročníku ještě bez diváků. Přes Moravici vedla stará lávka, na kterou se nedalo najet a chodilo se pěšky. Do cíle uvnitř areálu se dojíždělo z opačné strany. Poprvé se jelo s čipama a výsledky se měřily elektronicky.
Tomáš Najser obhájil vítězství na trati 90 km. A 65tku vyhrál Petr Hudeček.
Je rok 1999 a končíme s pořádáním prvního třídenního etapáku na území ČR v Jeseníkách. Po výzvách opavských bikerů vymýšlíme závod doma - v Opavě. Jsme čtyři - Radek, Radim, Tomáš a Michal.
Je rok 2000. Radek navrhl kostru tratí. Radim řeší zázemí a zásobování. Tomáš komunikuje s prvními partnery. A na Michalovi je dát to celé dohromady.
Je rok 2001 a Sileska se narodila. Podařilo se nám dát dohromady velkou skupinu skvělých lidí, díky kterým se závod mohl uskutečnit.
První ročník byl úplně jiný než všechny další, proběhl na podzim a závodilo se na tratích 90 km a 65 km. Startovalo se 22. září 2001 a start byl v Areálu U Chovatelů. Tyto začátky pamatuje pouze 161 závodníků. Ale i to nás v té době příjemně překvapilo. Očekávali jsme na startu pár opavských bikerů a když nám poštou začaly chodit přihlášky a složenky se startovným z celé republiky, tak jsme pochopili, že to nebude jen tak.
Historicky prvními vítězi Silesie byli: Tomáš Najser a Jiří Šitavanc.
Protože to bylo na podzim, tak Ivo Haška dojel za tmy v čase 9:31:53. Byl rád, že mu motorkáři svítili na cestu.
Do cíle se dojíždělo uvnitř areálu a výsledky jsme ještě zaznamenávali ručně :-D